در دومین رویداد” افق ثبت برند ” در اتاق بازرگانی مشهدتشریح شد: مروری بر چند وچون ثبت برند ها وعلائم تجاری وقوانین این حوزه

 

🔹در دومین رویداد «افق ثبت برند» که به همت کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد‌، فرآیند و نکات مربوط به علائم تجاری و اختراع در مرکز مالکیت معنوی تشریح شد. همچنین، مروری بر قانون جدید مالکیت و کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری صورت گرفت. در این همایش به موضوعات دیگری همچون تعیین نام هوشمند و پلمب دفاتر تجاری و سند الکترونیکی، دستورالعمل شرکت‌های صوری و کاغذی، رمز یکبار مصرف OTP و… پرداخته شد.

 

🔻لزوم نهادینه سازی فرهنگ ثبت برند در ایران

👤«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

🔹 ایران به رغم ظرفیت‌های موجود، در حوزه برندسازی از برخی کشورها عقب‌تر است. متاسفانه در کشور ما هنوز این فرهنگ نهادینه نشده که فردی با سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار، برند خود را ثبت کند؛ اما با افزایش دانش و آگاهی می‌توانیم افراد را مجاب کنیم که از مالکیت معنوی خود حفاظت کرده و برندسازی نمایند.

 

🔻اقتصاد آینده دنیا با تکیه بر برندها رشد می‌کند

👤«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

🔹اقتصاد آینده دنیا با تکیه بر برندها تداوم و توسعه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و یکسان شدن روند تجارت ما با دیگر کشورها، افرادی موفق خواهند بود که صاحب برند هستند.

 

🔻هر کسب‌وکاری برای توسعه به برندسازی نیاز دارد

👤«عباس ملت‌خواه»، نایب رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد:

🔹متاسفانه ثبت برند در کشور ما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته؛ در حالی که هر کسب و کاری نیاز به ثبت برند دارد تا به توسعه بیشتر دست یابد. لذا نیاز بود که کمیسیونی با این موضوع در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل شود تا به تشریح هر چه بیشتر اهمیت این موضوع بپردازد.

 

🔻مروری بر ویژگی‌های یک علامت تجاری خوب

👤«معقول»، کارشناس ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و اختراعات:

🔹 علائم تجاری تضمین می‌کند مشتریان محصول را تشخیص دهند و محصول را از دیگران متمایز ‌کنند. علائم تجاری، ابزار بازاریابی و اساس ایجاد شهرت شرکت‌ها با امکان اعطای حق امتیاز به دیگران و اجازه استفاده به آنان، منبع مستقیم درآمد و ابزاری برای تشویق شرکت در حفظ و بهبود کیفیت محصولات است.

 

🔻یکی از قدم‌های ایجاد برند، توجه به مقوله علامت تجاری است

👤 «دانش‌یار» کارشناس اداره ثبت علائم تجاری:

🔹علامت تجاری یکی از قدم‌های ساختن برند است و هر علامت تجاری، برند نیست. با وجود اینکه تقریبا ۱۰۰ سال از حقوقی که در مالکیت صنعتی تصویب شد، می‌گذرد؛ اما برخی فعالین اقتصادی و تجار ما اطلاعی از اهمیت ثبت علامت تجاری خود ندارند.

 

🔻تسهیل فرآیند ثبت شرکت‌ها؛ از الکترونیکی شدن تا حذف دفاتر فیزیکی

👤«ابوالفضل نصیری»، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران:

🔹 سازمان ثبت طی همکاری با سازمان امور مالیاتی، طرح حذف دفاتر فیزیکی تجاری را در دستور کار قرار داده است. با نهایی شدن طرح مجامع عادی و عمومی، دفاتر فیزیکی به الکترونیکی تبدیل شده و پلمپ دفاتر نیز به صورت الکترونیک انجام می‌گردد. این اقدام باعث حذف تشریفات زائد و کاهش هزینه‌ها می‌شود و اطلاعات دفاتر الکترونیکی حفظ و غیرقابل خدشه خواهد شد.

 

🔻مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی، در اولویت وزارت اقتصاد و دارایی است

👤«محمد فیضی»، رئیس اداره نظارت بر امور شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری استان‌ها:

🔹ثبت شرکت‌ها و مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی در ایران بسیار حائز اهمیت بوده و در این راستا، دو رویکرد اصلی در وزارت اقتصاد وجود دارد که شامل تسهیل فرآیندها و دیگری مبارزه با شرکت‌های صوری و غیرمجاز است و این موضوع به ویژه در زمینه رتبه‌بندی جهانی ثبت شرکت‌ها و بهبود فضای کسب و کار در ایران اهمیت دارد.